Dworzec Gdański coraz bardziej zatłoczony

Wejście na stację metra Dworzec Gdański, fot. Shutterstock

Dworzec Gdański w Warszawie, to z uwagi na remont Dworca Zachodniego jeden z głównych węzłów komunikacyjnych miasta. Od dłuższego czasu zmaga się on z problemem zatłoczenia i niewystarczającej przepustowości. Duże natężenie ruchu pasażerskiego sprawia, że zarówno podróżujący, jak i funkcjonujące na dworcu służby muszą stawić czoła różnym wyzwaniom związanym z bezpieczeństwem i komfortem pasażerów.

Kto odpowiada za bezpieczeństwo na Dworcu Gdańskim?

Obecnie odpowiedzialność za bezpieczeństwo na obszarach kolejowych należy do Straży Ochrony Kolei, zgodnie z obowiązującą ustawą o transporcie kolejowym. Niemniej jednak, główną rolę w zagwarantowaniu bezpieczeństwa na Dworcu Gdańskim pełni Policja, która codziennie wysyła patrole umundurowane i nieumundurowane, odpowiednio dostosowane do występujących zagrożeń. Dodatkowo, finansowane ze środków m.st. Warszawy, służby ponadnormatywne wspierają działania Komisariatu Kolejowego Policji w zapewnieniu bezpieczeństwa na dworcu.

W ramach swoich kompetencji, Straż Miejska m.st. Warszawy nie wykonuje zadań bezpośrednio na terenach kolejowych, jednak wspiera inne służby w przeprowadzaniu czynności administracyjno-porządkowych na obszarze Dworca Gdańskiego. Współpraca między służbami ma na celu utrzymanie porządku i bezpieczeństwa na terenie dworca.

Dworzec Gdański jest zbyt mały

Jednym z kluczowych czynników wpływających na zatłoczenie Dworca Gdańskiego jest brak odpowiedniej infrastruktury, która mogłaby sprostać rosnącym potokom pasażerskim. W 2018 roku rozpoczęto postępowanie przetargowe na przebudowę dworca, mającą na celu dostosowanie go do wzmożonego ruchu pasażerskiego podczas modernizacji linii średnicowej. Niestety, plany te spotkały się z krytyką, ze względu na ograniczenie zakresu prac, które mogą negatywnie wpłynąć na komfort i bezpieczeństwo podróżnych.

W tym kontekście miasto, poprzez odpowiednie instytucje, podejmuje działania mające na celu zapewnienie bezpiecznego i sprawnego korzystania z infrastruktury dworcowej. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie zlecił analizę architektoniczną, która ma określić rekomendowany zakres przebudowy stacji metra Dw. Gdański w powiązaniu z infrastrukturą nowego dworca kolejowego. Celem jest uniknięcie spiętrzeń ruchu pieszego, które mogłyby stanowić zagrożenie dla pasażerów.

Miejsce dobrze skomunikowane

Pod względem komunikacji publicznej, Dworzec Gdański jest dobrze skomunikowany zarówno z innymi stacjami kolejowymi obsługującymi połączenia dalekobieżne, jak i z różnymi dzielnicami Warszawy. Linia metra M1 zapewnia szybki i wygodny dojazd do centrum miasta, a także do stacji Warszawa Centralna. W pobliżu dworca znajdują się przystanki autobusowe i tramwajowe, które umożliwiają podróżnym dotarcie do różnych części miasta, włączając w to centrum, dzielnice mieszkalne i historyczne obszary.

Aby ułatwić pasażerom podróżowanie między dworcami w przypadku utrudnień na kolei, m.st. Warszawa nawiązało współpracę z przewoźnikami kolejowymi. Bilety spółek PKP Intercity oraz Kolei Mazowieckich są honorowane w pojazdach Warszawskiego Transportu Publicznego na określonych odcinkach, co ułatwia przesiadki i kontynuację podróży.

Dworzec Gdański stanowi kluczowy punkt komunikacyjny w Warszawie i jest niezbędny dla tysięcy podróżnych codziennie. W związku z tym, konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę i zapewnienie odpowiednich środków bezpieczeństwa, aby poprawić jakość podróży i komfort pasażerów. Planowane inwestycje powinny uwzględniać zarówno rosnący ruch pasażerski, jak i potrzeby dotyczące przesiadek i komunikacji z innymi środkami transportu. Tylko w ten sposób Dworzec Gdański będzie mógł skutecznie sprostać wymaganiom i oczekiwaniom podróżujących.